Vichy Enchères

31 mai - 2 juin 2022 : ventes de prestige d’instruments du quatuor

Nous nous étions donnés rendez-vous du 31 mai au 2 juin 2022 pour le premier volet de l’année de nos ventes de prestige d’instruments du quatuor et vous avez été nombreux à avoir répondu présents, en salle et online ! Entre découvertes historiques, instruments iconiques et réunion des luthiers et archetiers qui ont fait l’histoire des instruments du quatuor, ces ventes ont encore une fois été un succès ! Merci à tous pour votre confiance ! Retour sur quelques temps forts :

Les résultats communiqués incluent les frais de vente

De nouveaux records et la consécration de plusieurs maitres

Lors de nos ventes de prestiges d’instruments du quatuor qui se tenaient du 31 mai au 2 juin 2022, plusieurs maîtres de la lutherie ont été consacrés par un nouveau record pour l’un de leurs instruments. Ces nouveaux records témoignent de la bonne santé du marché, ainsi que de l’évolution de leur cote et de leur connaissance. Ces records s’expliquent aussi par la qualité des instruments qui étaient proposés à la vente : des instruments inédits et découverts à Vichy Enchères.

Record pour un instrument de Louis Guersan

Estimé 15.000/20.000 euros, ce joli violoncelle de Louis Guersan des années 1750-1755 a été vendu 40.920 euros, battant son ancien record de 37.587 euros réalisé en 2019.

Record pour un instrument de Charles Jacquot

Consécration également pour Charles Jacquot avec ce nouveau record pour l’un de ses instruments.

Ce violoncelle fait à Nancy vers 1845-1850 a trouvé acquéreur au prix de 59.520 euros, pulvérisant ainsi le dernier record réalisé à Vichy Enchères en 2020, qui était de 44.640 euros.

Record pour un instrument de Neldo Ferrari

Plusieurs autres records ont également été enregistrés côté italien et on a pu assister à la reconnaissance de Neldo Ferrari, l’élève trop souvent oublié d’Ansaldo Poggi.

Estimé 20.000/25.000 euros, cet intéressant violon fait à Bologne s’est envolé à 70.180 euros – un record pour ce luthier !

Record pour un violon d’Enrico Marchetti

Enfin, nous mentionnerons le joli violon d’Enrico Marchetti fait à Turin en 1917, vendu au prix de 62.000 euros, réalisant ainsi le nouveau record d’adjudication pour un violon du luthier.

Son dernier record pour un violon datait de 2013 et s’élevait à 33.617 euros, un chiffre nettement inférieur à l’actuel.

Lutherie : découvertes d’instruments historiques et d’exception

Un violon étiqueté Michel Ange Bergonzi affole les enchères

Cette vente a également permis de mettre en lumière un intéressant violon fait à Crémone en 1755, portant l’étiquette de Michelangelo Bergonzi (Crémone, c.1720 – c.1770).

Estimé 50.000/60.000 euros, cet instrument a trouvé acquéreur au prix de 297.600 euros, un montant à lui seul supérieur au dernier record en date pour un instrument de Michelangelo Bergonzi.

Un violon de Vuillaume provenant de l’exceptionnelle collection Soil

Il est des noms qui résonnent dans le monde de la lutherie, celui de Soil est l’un des plus mémorables. Les instruments “Soil” désignent des violons provenant de la collection d’Amédée Soil, considérés comme les meilleurs du monde. Jusqu’à ce jour, seuls des instruments de maîtres crémonais étaient connus, et non des moindres, puisque l’on pense à Stradivari et Guarneri. La préparation de la vente Vichy Enchères a permis la découverte extraordinaire d’un nouvel instrument provenant de l’exceptionnelle collection Soil, et qui plus est d’un modèle français : un très beau violon de Jean-Baptiste Vuillaume !

Un nom qui, en définitive, ne saurait nous surprendre, puisque quel autre luthier, si ce n’est le plus grand du XIXème siècle, aurait pu séduire l’exigeant collectionneur ? Cette découverte inespérée d’un violon ayant appartenu à Amédée Soil donne aujourd’hui un nouvel éclairage sur cette collection iconique, composée d’instruments d’exception. Ce très beau Vuillaume confirme la qualité de la collection Soil et l’exigence du tournaisien dans le choix de ses violons, toujours réalisés par les plus grands maîtres de l’histoire de la lutherie. Sans surprise, l’instrument a séduit musiciens, amateurs et connaisseurs, et a réalisé le beau prix de 250.480 euros.

Une viola da braccio de la Renaissance italienne

Autre pièce phare de la vente du 2 juin 2022, un instrument rare surgissant du passé, à l’origine du développement de la viole et de l’alto. Si certains instruments semblent porter avec eux une partie de l’histoire de l’humanité, c’est le cas de cette viola da braccio. Réalisé durant la première moitié du XVIème siècle, ce modèle est l’un des rares parvenus jusqu’à nous. Surgissant de la Renaissance, c’est toute l’histoire de la viole et du futur alto que porte en lui l’instrument.

Pièce d’exception, trésor historique, cette viola da braccio probablement réalisée vers 1520 à Brescia est à la fois unique, puisqu’elle s’inscrit comme un jalon de l’évolution de l’instrument, tout en renvoyant à la foisonnante culture italienne de l’époque, dont rendent compte l’iconographie musicale et les quelques instruments subsistants. Objet de curiosité, témoignage des pratiques instrumentales et de la facture, l’instrument a été vendu 25.520 euros.

Un remarquable violon d’un luthier unique : Antonio Gragnani

Antonio Gragnani est un luthier à part dans l’histoire de la lutherie, dont l’œuvre est synonyme de liberté et évoque les grandes heures du port de Livourne. “Liberté”, car Gragnani exerça toute sa vie à Livourne, en marge des autres écoles, ce qui lui permit d’élaborer un style unique.

Résultant du dynamisme de la ville portuaire et des matériaux fournis par le front de mer, la facture d’Antonio Gragnani donne à ses instruments un charme singulier et évocateur. Le jeudi 2 juin 2022, Vichy Enchères vous proposait de voyager avec ce remarquable violon de Gragnani, le luthier de Livourne… L’instrument, qui était estimé 50.000/60.000 euros, fut au cœur de toutes les attentions et partit au prix de 116.560 euros !

Réunion des grands maîtres de la lutherie italienne et française

Archeterie : le meilleur du savoir-faire français

Deux archets de Pierre Simon

Concernant l’archèterie française, la famille Simon fut particulièrement bien représentée, avec quatre instruments de Nicolas Simon, dit Simon FR, et deux archets de Pierre Simon – le seul archetier de la famille à avoir quitté Mirecourt pour rejoindre la capitale.

Particulièrement intéressants, ces deux instruments réalisés vers 1845 et 1850, se font le reflet des collaborations parisiennes de Pierre Simon et nous donnent ainsi l’occasion de revenir sur l’œuvre et la vie de ce maître de plus en plus recherché. Ils furent respectivement adjugés 64.480 euros et 23.560 euros.  

Des archets d’Eugène Sartory et Bernard Millant de la collection John Cohen

Lors de la vente de prestige d’instruments du quatuor du 2 juin 2022, une partie de la collection du musicien et ancien directeur de l’Orchestre de l’Opéra de Paris, John Cohen, fut dispersée aux enchères. De grande qualité, cette collection d’archets était essentiellement composée de modèles d’Eugène Sartory et de Bernard Millant. Celle-ci rendait compte de l’érudition du musicien et de son exigence qualitative dans le choix de ses instruments.

Elle comprenait trois modèles du meilleur archetier du XXème siècle, Eugène Sartory, réalisés à trois moments différents de sa carrière et témoignant de la constante excellence de son savoir-faire. Les deux autres instruments étaient de la main de Bernard Millant, l’une des personnalités les plus marquantes de l’archeterie contemporaine, et faisaient partie de sa période d’or. 

Dominique Peccatte indétrônable

Enfin, nous ne pouvons revenir sur les lots phares de la vente sans mentionner les archets de Dominique Peccatte qui suscitent toujours autant d’enthousiasme.

Deux instruments intéressèrent tout particulièrement les musiciens : un rare archet de violoncelle vers 1845 vendu 136.400 euros, et un archet de violon vers 1850 parti à 131.440 euros. 

Florilège d’incontournables

Nous vous donnons à présent rendez-vous en novembre pour nos ventes d’instruments à vent et à cordes pincées, et début décembre pour le second volet de nos ventes de prestige d’instruments du quatuor ! A bientôt !


SALE OF FINE STRING QUARTET INSTRUMENTS ON 31 MAY – 2 JUNE 2022

You were invited to the first part of our prestigious sales of string quartet instruments of the year, held from 31 May to 2 June 2022, and many of you attended the event, either in person or online. These sales, which included historical discoveries, iconic instruments and an array of instruments and bows by makers who made the history of violin and bow making, were once again a success! Thank you all for your support. Here are some highlights.

Note: The results below include commissions.

New records and recognition for several master makers

During our prestigious sales of quartet instruments, which were held from 31 May to 2 June 2022, several master violin-makers gained recognition with a new record for one of their instruments. These new records reflect the strength of the market, as well as the evolution in the way these makers’ work is understood and valued. These records can also be explained by the quality of the instruments on offer: some were new discoveries making their first appearance on the market.

Record price for an instrument by Louis Guersan

With an estimate of 15,000 to 20,000 euros, this handsome cello by Louis Guersan from the period 1750-1755 sold for 40,920 euros, beating the previous record for an instrument by this maker, which was 37,587 euros and was set in 2019.

Record price for an instrument by Charles Jacquot

Charles Jacquot was also acknowledged at the sales with a new record for one of his instruments.

A cello made by him in Nancy around 1845-1850 found a buyer for 59,520 euros, therefore superseding the previous record of 44,640 euros, set at Vichy Enchères in 2020.

Record for an instrument by Neldo Ferrari

Several other record prices were achieved for Italian instruments, in particular for an instrument by Neldo Ferrari, the too often forgotten pupil of Ansaldo Poggi.

With an estimate of 20,000 to 25,000 euros, this interesting violin made in Bologna soared to 70,180 euros – a record for this maker.

Record for a violin by Enrico Marchetti

Finally, we should mention the handsome violin by Enrico Marchetti made in Turin in 1917, which sold for 62,000 euros, and, in doing so, set a new auction record for this violin maker.

The previous record for one of his violins was 33,617 euros in 2013, a figure significantly lower than the latest one.

Violin making: discoveries of historic and exceptional instruments

A violin labelled Michele Angelo Bergonzi created a lot of excitement at the auction

This sale also brought to light an interesting violin made in Cremona in 1755, bearing the label of Michele Angelo Bergonzi (Cremona, c.1720 – c.1770).

Estimated at 50,000 to 60,000 euros, this instrument found a buyer for 297,600 euros, the highest amount paid for an instrument by this maker.

A Vuillaume violin from the exceptional Soil collection

There are names that resonate in the world of violin making, and, amongst them, that of Soil is one of the most memorable. ‘Soil’ instruments refer to violins from the collection of Amédée Soil, considered to be the best in the world. Until recently, only instruments by Cremonese makers – and not just any, since they were made by Stradivari and Guarneri – were known to have been part of the collection. During the preparations for the Vichy Enchères sale on 2 June 2022 we made an extraordinary discovery in the form of a new instrument from the exceptional Soil collection, and, interestingly, one of French origin: a very beautiful violin by Jean-Baptiste Vuillaume.

This name, ultimately, should not be a surprise, as no other 19th century violin maker, but the greatest, could have won over the demanding collector. This unexpected discovery of a violin that belonged to Amédée Soil sheds new light on his iconic collection, which is made up of exceptional instruments. This very beautiful Vuillaume confirms the exceptional quality of the Soil collection and the high standards of the man from Tournai when choosing his violins, which were always made by the greatest masters in the history of violin making. Unsurprisingly, the instrument appealed to musicians, amateurs and connoisseurs alike, and achieved the handsome price of 250,480 euros.

A viola da braccio from the Italian Renaissance

Another highlight from the 2 June 2022 sale was a rare instrument emerging from the past, and at the origin of the development of the viol and the viola. There are fascinating instruments that seem to carry with them a piece of human history; this viola da braccio is one of them. Made during the first half of the 16th century, this instrument is one of the few of this type that have come down to us. A product of the Renaissance, it bears witness to the entire history of the viol and of the future viola.

This exceptional piece, of historical significance, was probably made around 1520 in Brescia and it is both unique, since it represents a milestone in the evolution of the instrument, and a testimony to the burgeoning culture in Italy at the time, reflected in the musical representations and the few surviving instruments. This instrument, part object of curiosity and part testimony to instrumental practices and craftsmanship, sold for 25,520 euros.

A remarkable violin by a unique maker: Antonio Gragnani

Antonio Gragnani is a unique personality in the history of violin making, whose work is synonymous with freedom and evokes the heyday of the port of Livorno. Freedom, because Gragnani worked all his life in Livorno, on the fringes of other schools, which allowed him to develop his own unique style.

The craftsmanship of Antonio Gragnani, which was influenced by the very active port city where he worked and by the materials arriving from overseas through the shipping trade, gave his instruments a singular and evocative charm. On Thursday 2 June 2022, Vichy Enchères provided you the opportunity to travel with a remarkable violin by Gragnani, the maker from Livorno… The instrument, which had an estimate of 50,000 to 60,000 euros, was the subject of a lot of interest and went for 116,560 euros!

Other instruments by Italian and French masters

Bow making: the best of French craftsmanship

Two bows by Pierre Simon

Regarding French bow making, the Simon family were be particularly well represented, with four bows by Nicolas Simon, aka Simon FR, and two by Pierre Simon – the only bow maker in the family to have left Mirecourt to move to Paris.

These two particularly interesting bows, made around 1845 and 1850, reflect the Parisian collaborations of Pierre Simon and provided us with an opportunity to revisit the work and life of this increasingly sought-after master. They sold for 64,480 euros and 23,560 euros respectively.

Bows by Eugène Sartory and Bernard Millant from the collection of John Cohen

During the sale of fine string quartet instruments on 2 June 2022, part of the collection of musician and former director of the Orchestre de l’Opéra de Paris, John Cohen, was sold at auction. This outstanding collection of bows essentially included examples by Eugène Sartory and Bernard Millant. This shows that the musician was a fine connoisseur of bows and was very demanding in choosing them.

It included three examples by the best bowmaker of the 20th century, Eugène Sartory, made during three different periods of his career and demonstrating the consistent excellence of his craftsmanship. The other two bows were by Bernard Millant, one of the most outstanding personalities in contemporary bow making, and was made during his golden period. 

The unbeatable Dominique Peccatte

Finally, we cannot write about the key lots of the sale without mentioning the bows by Dominique Peccatte, which always generate a lot of interest.

Two bows were of particular interest to musicians: a rare cello bow circa 1845, which sold for 136,400 euros, and a violin bow circa 1850, which sold for 131,440 euros.

Selection of other notable lots

We now look forward to seeing you in November for our sales of wind and plucked instruments, and in early December for the second part of our prestigious sales of quartet instruments. See you then!

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